Preview

Industrial laboratory. Diagnostics of materials

Advanced search

Assessment of the Service Life of Rail Equipment Operating in Extreme Conditions of the North

Abstract

Steel locomotive wheels are permanently subjected to static, dynamic and fatigue loading on service. The life time of the wheels operating in extreme conditions of the North is reduced by several times. Thus we have tested the wheel steel for the impact toughness and assessed accumulation of damages with allowance for the contact fatigue in conditions close to low climatic temperatures of Central Yakutia. Proceeding from the obtained estimate of the damage accumulation a method of calculating the life time of a locomotive tire is developed.

About the Authors

A. V. Grigor’Ev
Институт физико-технических проблем Севера им. В. П. Ларионова СО РАН
Russian Federation


V. V. Lepov
Институт физико-технических проблем Севера им. В. П. Ларионова СО РАН
Russian Federation


References

1. Григорьев А. В., Лепов В. В. Контактно-усталостные повреждения колес локомотива, эксплуатируемого в условиях Севера / Материалы V Российской научно-технической конференции «Ресурс и диагностика материалов и конструкций». - Екатеринбург: ИМАШ УРО РАН, 2011.

2. Ибатуллин И. Д. Кинетика усталостной повреждаемости и разрушения поверхностных слоев. - Самара: Самар. гос. техн. ун-т, 2008. -387 с.

3. Григорьев А. В., Лепов В. В. Механизмы накопления повреждений и разрушения материала обода железнодорожного колеса при эксплуатации в условиях Севера / Вестник Северо-Восточного федерального университета. 2012. Т. 9. № 1. С. 79 - 85.

4. Иванов В. В. Снижение ударного воздействия на колесо грузового вагона при прохождении рельсового стыка: дис. канд. техн. наук. - Омск, 2011.

5. Работнов Ю. Н. Избранные труды. Проблемы механики деформируемого твердого тела. - М.: Наука, 1991. - 196 с.

6. Справочник по сопротивлению материалов / Под. ред. Г. С. Писаренко. - Киев: Наукова Думка, 1988. - 736 с.

7. Гиренко В. С., Котенков Э. В. Зависимости между ударной вязкостью и критериями механики разрушения конструкционных сталей и их сварных соединений / Автоматическая сварка. 1985. № 9. С. 13 - 20.

8. Архангельская Е. А., Лепов В. В., Ларионов В. П. Связная модель замедленного разрушения повреждаемой среды / Физическая мезомеханика. 2001. Т. 4. № 4. С. 81 - 87.

9. Lepov V. V. Structural evolution modeling of damage accumulation processes in modern metallic and polymer nanomaterials / World Journal of Engineering. 2012. Vol. 10(5). P. 205 - 212.

10. Чернов В. М., Ермолаев Г. H., Леонтьева-Смирнова М. В. Вязкость разрушения хромистой (12%) ферритно-мартенситной стали ЭК-181 при нагружении на сосредоточенный изгиб / ЖТФ. 2010. Т. 80. Вып. 7. С. 72 - 77.

11. Сопротивление материалов деформированию и разрушению. Справочное пособие. Ч. 2. / Отв. ред. В. Трощенко. - Киев: Наукова думка, 1994. -701 с.

12. Панасюк В. В. Предельное равновесие хрупких тел с трещинами. - Киев: Наукова думка, 1968. - 246 с.

13. Хеллан К. Введение в механику разрушения. - М.: Мир, 1988. - 364 с.

14. Барахтин Б. К., Мещеряков Ю. И., Савенков Г. Г. Статистические характеристики множественного разрушения металлических мишеней при динамическом нагружении и их связь с механическими параметрами материалов / ЖТФ. 2010. Т. 80. № 1. С. 79 - 84.


Review

For citations:


Grigor’Ev A.V., Lepov V.V. Assessment of the Service Life of Rail Equipment Operating in Extreme Conditions of the North. Industrial laboratory. Diagnostics of materials. 2015;81(12):42-48. (In Russ.)

Views: 361


ISSN 1028-6861 (Print)
ISSN 2588-0187 (Online)